In de smaak vallen op Facebook

Gebruikerswaardering: 4 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter inactief
 

Facebook is met 9,5 miljoen registraties het populairste social media platform van Nederland. De populariteit kan een ideaal marketinginstrument zijn voor muzikanten en bands. Maar promoot je je muzikale bedrijfje op dit social media platform?

De promotie begint bij het aanmaken van een pagina. Dat doe je via deze (https://www.facebook.com/pages/create.php ) link. Stap voor stap wordt uitgelegd hoe je je Facebook pagina maakt. Je begint met een paginatype, de categorie en de paginanaam. Vervolgens kun je een profielfoto en een omslagfoto toevoegen, een bio maken, andere mensen beheerder maken en natuurlijk mensen uitnodigen om je pagina te ‘liken’.

Personaliseer

Facebook is met name geschikt voor het delen van video’s e n foto’s. Op die manier kun je laten zien wie je bent en wat je band uitstraalt. Zou kun je je fans een kijkje laten nemen achter de schermen door een foto te plaatsen van een repetitieavond bijvoorbeeld of je kan ze door middel van een korte video een dagje meenemen tijdens een studio-opname.

Daarnaast kan je via Facebook je fans naar jouw muziek laten luisteren. Er zijn verschillende tools waarmee je je muziek op een mooie manier in je post kan zetten. Een voorbeeld is Soundcloud (soundcloud.com). Verder kun je op je pagina events (evenementen) aanmaken waarmee je je fans op de hoogte stelt van bijvoorbeeld optredens die je band heeft gepland of de release van een cd.

Hoe val ik op?

Wanneer de pagina staat, is het de uitdaging hem zoveel mogelijk te laten opvallen. Dat kan lastig zijn aangezien menig mens op Facebook actief is. Hoe pak je dit als band of muzikant aan? Er zijn volgens Facebook tig factoren die meebeslissen hoe goed jouw post gepromoot wordt. De belangrijkste zijn relevantie, populariteit en nieuwheid. Bovendien speelt de manier waarop je iets upload een rol. Facebook geeft bijvoorbeeld voorrang aan ‘eigen’ foto’s en video’s. Je kan dus beter je content rechtstreeks downloaden dan het te delen van een andere platform, zoals Youtube.

Om ervoor te zorgen dat je post veel mensen bereikt, is het belangrijk dat je bericht aanzet tot liken, reageren en/of delen. Dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Om die actie te creëren is het belangrijk dat je je doelgroep kent, dat je weet wat voor soort berichten hen aanspreekt. Dat vergt tijd. Je zult moeten experimenteren en in de gaten moeten houden welke berichten veel reacties of likes opleveren en welke minder.

Volgens poppunt.be slaan updates die een mix van een tekst en afbeelding bevatten het meest aan bij de fan. Ook kunnen zogenoemde ‘clickthroughs’ je bereik beïnvloeden. Bij clickthroughs plaats je in je post een link naar je website of een andere kanaal. Als mensen regelmatig doorklikken naar die site, beschouwt Facebook dit als een signaal dat er veel interesse is.

Nieuws

Album release na…

Medea heeft met haar succesvol crowdfunding traject voldoende geld opgehaald…

Crowdfunding platform geactiveerd

Platenmaatschappij .nl heeft sinds mei haar crowdfunding platform geopend. De…

Online planning in…

Om het hele proces overzichtelijk te houden voor diverse partners…

123CD sluit zich…

De cirkel is rond en alle partners zijn aan boord.…

Laura Mennen als…

Met trots mogen we melden dat platenmaatschappij.nl een samenwerking aangaat…

Platenmaatschappij.nl gaat van…

In december vorig jaar ontstond het idee om een platform…

Nieuwsbrief

Over ons

Wij ondersteunen de onafhankelijke artiest bij zijn realisatie van het (debuut) album. Alles onder een dak met geselecteerde partners. Wij doen de coördinatie, leggen de contacten, boeken de studio etc. Het enige wat jullie moeten doen is het pakket kiezen wat bij je past. Simpeler kan het niet!

Contact

Platenmaatschappij.nl
Beemdenstraat 38 | 6004 CT Weert
T: +31 495 - 317 208 
E: info@platenmaatschappij.nl 
I: www.platenmaatchappij.nl

KvK 59126264
BTW NL853328973B01 

Of via onze chat rechts onderaan de pagina

© 2017 Platenmaatschappij.nl. Alle rechten voorbehouden

Een idee van Rock Inc. Entertainment
is een handelsnaam van Creative People Management